Ruim 50 jaar geleden, om precies te zijn in 1966, zag Bakkerij Heerschap het levenslicht. De ouders van Stan Heerschap, die zelf sinds 2004 aan het roer staat van het familiebedrijf, trokken in dat jaar de stoute schoenen aan en begonnen een bakkerij in het dorp. Roggel telde op dat moment maar liefst 7 bakkerijen, maar dat weerhield het echtpaar er niet van een achtste bakkerij te openen. De stap naar het zelfstandig ondernemerschap bleek een uitstekende zet. De huidige Heerschap Groep telt vandaag de dag 900 werknemers en groeit nog ieder jaar. De onlangs geopende nieuwbouw in Nederweert, waar Gepla BV als afbouwpartner aan heeft meegebouwd, is een weerspiegeling van de drive en ondernemersgeest die kenmerkend is voor het ondernemersgezin.
Ruimte voor ambitie
“Omdat de bakkerij op de oude locatie in Roggel uit haar jasje was gegroeid, hebben we voor nieuwbouw op het bedrijventerrein aan de A2 ter hoogte van Nederweert gekozen”, aldus Stan Heerschap, directeur/eigenaar van Heerschap Groep. “Een centraal gelegen en goed bereikbare plek waar al onze wensen te realiseren waren. De voormalige bakkerij telde 750 m2, de nieuwe bakkerij telt maar liefst 3200 m2, exclusief diverse kantoor-, presentatie en vergaderruimten. Het is in onze branche vrij uniek om op deze schaal te investeren in capaciteit en potentie, maar als ik nu zie en ‘proef’ hoe prettig het hier werken is voor zowel onze 65 bakkerijmedewerkers als voor alle kantoormedewerkers, dan ben ik ervan overtuigd dat dit de juiste stap is geweest in de groeiambitie van ons familiebedrijf.”
Kiezen met je hoofd, én met je hart
“Alles wat we doen, doen we voor de lange termijn en dat straalt dit gebouw ook uit. Gepla heeft daar als afbouwpartner een belangrijke rol in gehad. Samen hebben we gekeken naar zaken als duurzaamheid, akoestiek en (esthetische) materiaalkeuzes”, aldus Stan. “Belangrijk is om dan steeds in het achterhoofd te houden welke functies een gebouw en een specifieke ruimte krijgen”, vervolgt Norbert Dieteren, Commercieel Directeur van Gepla BV. “In eerste instantie ging de voorkeur van de klant uit naar een industriële inrichting. Geen doorlopende plafonds, maar robuuste materialen en leidingen in het zicht. Ons advies was echter om te kiezen voor akoestische plafonds in het kantoorgedeelte, puur uit oogpunt van de beoogde functies van de ruimtes.”
“Inmiddels hebben we een aantal maanden in deze omgeving mogen werken en we zouden het akoestisch plafond in combinatie met de diverse stoffen bekledingen en akoestische panelen voor geen goud meer willen missen”, aldus Stan. “Er hangt een hele prettige sfeer en rust in het gebouw. In de productieruimte daarentegen hebben we juist wel gekozen voor alleen maar harde materialen. Die zijn namelijk afspuitbaar en zo is de productieruimte perfect schoon te houden.” Typerend voor het kantoorgedeelte is tevens het veelvuldig gebruik van glas. “Als organisatie vinden wij het belangrijk dat alles wat we doen transparantie en verbinding ademt. Dus geen hokjes, maar zicht op en met elkaar. Het gebruik van glazen wanden maakt dit mogelijk en creëert daarnaast een moderne en transparante sfeer.”
Planning
12 weken, dat was het tijdsbestek waarin Gepla beloofde om het casco opgeleverde pand te voorzien van wanden, plafonds, glas, bekledingen, schilderwerk, tegelwerk en deuren. “Als afbouwpartner zijn wij vaak één van de laatste partijen in het bouwproces. De klant heeft dan al een hele bouwperiode achter de rug en kan niet wachten om intrek te nemen in het nieuwe gebouw. Des te belangrijker is het voor ons om een reële tijdsplanning te maken, goed te blijven communiceren en er alles aan te doen om de beloofde planning te halen”, aldus Norbert. Stan vervolgt: “Er is netjes en volgens schema gewerkt en de tussentijdse communicatie was erg prettig. Voor je eenmaal van start gaat, moet het gevoel goed zijn. Vertrouwen, daar draait het om. Het vertrouwen dat bij onze kennismaking is ontstaan, is tijdens het project zelf alleen maar groter geworden.”
1966-2020
De combinatie van diverse supermarkten én een eigen bakkerij is misschien geen alledaagse combinatie, maar biedt de Heerschap Groep diverse voordelen. Denk aan onderscheidend vermogen qua assortiment, maar ook diverse productie- en schaalvoordelen. “Hoe die tweedeling in onze corebusiness ontstaan is? Een jaar na de opening van hun bakkerij namen mij ouders de campingwinkel over op de Leistert en integreerden de bakkersactiviteiten in deze winkel”, aldus Stan. “Het assortiment werd uitgebreid met levensmiddelen en de stap van bakker naar supermarkt met eigen bakkerij was gemaakt.” In 1972 werd hun eerste supermarkt geopend, in 1974 een tweede en zo verder. Vandaag de dag bestaat de Heerschap Groep uit zes vooraanstaande Jumbo-filialen en dus een eigen bakkerij, waar ambachtelijk brood, banket en vlaaien gebakken wordt voor alle supermarkten. Ons bakkersteam kan hier al haar ziel, zaligheid én creativiteit kwijt en dat maakt het brood- en banketassortiment dan ook hét paradepaardje van Jumbo Heerschap.”
De toekomst
Deze nieuwbouw symboliseert de groei-ambitie van het familiebedrijf. “Groei in de vorm van nieuwe eigen supermarkten, in de levering van bakkersproducten aan andere Jumbo supermarken of anderszins. Met onze nieuwe bakkerij kunnen we alle kanten op. Ons ondernemershart had een zware stem in de keuze voor dit ambitieus nieuwbouw-project, maar alleen maar om er zeker van te zijn dat ons bakkershart kan blijven kloppen. Nu, en in de toekomst.”
Klik hier voor een sfeerimpressie