Een gedurfde uitspraak (en tevens lijfspreuk) van ondernemer Richard Branson, maar mijns inziens ook een uitstekende motivator in de ambitie om iedere keer weer het verschil te maken. Figuurlijk, in de bouw-ervaring richting de klant, maar soms ook letterlijk. Zo bleek recent bij een mooi project in Veghel.
Vanuit het bestek waren er (in totaal meer dan 1500!) akoestische minerale, lichtgewicht eilanden voorgeschreven. Een prachtig gezicht en een mooie oplossing om de diverse gecreëerde ruimtes in dit imposante gebouw functioneel en gevoelsmatig ‘behaaglijk’ te maken. Te mooi echter om waar te zijn, zo bleek al gauw. In praktische zin was het namelijk onmogelijk om de vele componenten die ingebouwd moesten worden, een plek te geven. Niet alleen qua beschikbare ruimte, maar ook qua gewicht. Los van de wens vanuit de E en W installateur bijvoorbeeld om armaturen, luchtroosters, brandmelders én een sprinkler-installatie te integreren, dienden diverse eilanden ook nog eens van een zware luidspreker te worden voorzien.
‘Gaat niet, bestaat niet’, dachten wij op dat moment. Ik nam, na een inventarisatie met de verschillende bouwpartners, plaats aan de tekentafel en ontwierp een metalen eiland waarbij alle componenten door middel van speciale ingelaste verstevigingsprofielen ingebouwd konden worden. Ook met de wens van de installateur om het luchtrooster toegankelijk te houden voor onderhoud, kon meteen rekening gehouden worden. Het geheel werd in 3D uitgewerkt en, volledig prefab, geproduceerd bij een van onze vaste leveranciers.
Juist omdat het geheel prefab voorbereid was, verliep de montage op locatie probleemloos en razendsnel. Ook op het gebied van akoestiek, er is gekozen voor een geperforeerd eiland met isolatie-inlage, scoort de oplossing goed. De architect en de klant waren tevens erg enthousiast over het industriële karakter van het eiland. De look&feel sluit perfect aan bij de corebusiness van deze klant. Kortom, het totaalplaatje ‘klopt’
Wil je vandaag de dag verwachtingen overtreffen, dan moet je óf minder beloven óf meer doen. Alleen door bij dat laatste af en toe buiten de gebaande paden te denken, worden nieuwe inzichten mogelijk. Dat maakt ons vak niet alleen leuk en interessant, maar kan een bouwervaring voor zowel de klant als voor de samenwerkingspartners bijzonder aangenaam maken.
Wiljo Mackus
Technisch commercieel adviseur
Gepla BV